Bakker Logistiek

Bakker Logistiek: Dagelijks meer dan 400 vrachtwagens op de weg

 

De geboorte van Bakker Logistiek gaat ruim 100 jaar terug in de tijd. Egbert Bakker vervoerde toen per trekschuit sterke drank tussen Rotterdam en Amersfoort. De trekschuit is allang verleden tijd en tegenwoordig zijn ruim 400 vrachtwagens onderweg naar opdrachtgevers in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het bedrijf is nog steeds in handen van de familie Bakker.

 

Theo Hagedoorn, commercieel manager, vertelt: “Wij zijn gespecialiseerd in transport, warehousing en distributie van levensmiddelen en gerelateerde producten. Onder Bakker Logistiek vallen Bakker Transport, Becker Logistiek, Broersma Logistiek en Huybregts Logistiek. We hebben ongeveer 1100 medewerkers verspreid over 10 vestigingen.”

 

Opslag en transport

Theo: “Wij hebben ruim 250.000 m2 opslagcapaciteit. Op verschillende locaties in de Benelux kunnen wij droge, geconditioneerde, koelverse en diepgevroren producten opslaan. Denk bijvoorbeeld aan snoep, kaas of wijn; het kan allemaal.” Naast de opslag verzorgt Bakker Logistiek de transport van goederen naar onder andere groothandels, horeca of rechtstreeks aan de supermarkt.

 

Groene Bakker

Het bedrijf wil graag duurzaam ondernemen en heeft daarom concrete doelstellingen opgesteld. “We willen in 2020 50% minder CO2 uitstoten en 30% minder energie verbruiken. In 2005 zijn we met deze doelstelling begonnen en we zijn al een eind op weg. Voor transport houdt dat in dat we het brandstofverbruik reduceren. Ook willen we energieverspilling tegengaan; al onze opslagruimtes zijn voorzien van led-verlichting en gebruiken groene stroom. We faciliteren de medewerkers om bewust met energie om te gaan.”

 

Boordcomputer

In elke vrachtwagen van Bakker Logistiek zit een boordcomputer. De gegevens helpen bijvoorbeeld om een doelstelling als brandstofreductie haalbaar te maken. Zo worden chauffeurs nauwkeurig gestuurd op zuinig rijden. Theo legt uit: “Elke vrachtwagen is voorzien van een boordcomputer. Deze meet onder andere hoe zuinig een chauffeur rijdt. De chauffeurs die het meest verbruiken, krijgen een cursus ‘Zuinig rijden’.”

 

Synergie

Een andere doelstelling van Bakker Logistiek is het beperken van de ‘lege’ kilometers. “We proberen vrachten van verschillende opdrachtgevers zoveel mogelijk op hetzelfde moment bij hetzelfde adres af te leveren. We willen synergie creëren. Dit klinkt logisch, maar om zo te werken is wel volume nodig; genoeg opdrachtgevers, genoeg producten, genoeg ruimte.”

 

Wensen

Met haar 150.000 m2 grond hoort Bakker Logistiek tot één van de grootste jongens van Zeewolde. Het bedrijf is tevreden met haar plek aan de Handelsweg, maar heeft nog wel een paar wensen. “We zien erg uit naar de verdubbeling van de Gooise Weg. Niet met het doel dat chauffeurs dan harder gaan rijden, maar vooral voor de veiligheid. Nu ontstaan soms levensgevaarlijke situaties als auto’s vrachtwagens gaan inhalen.” Een ander lang gekoesterde wens is een tweede afslag bij het Trekkersveld. “Uiteindelijk willen we uitgroeien tot de betrouwbaarste dienstverlener in onze sector. Om dat waar te maken is het nodig dat onder andere deze wensen in vervulling gaan,” besluit Theo.