CRC-Evans

CRC-EVANS wereldwijd vanuit Zeewolde

 

Zeewolde heeft er een flinke wereldspeler bij. CRC-Evans, onderdeel van Stanley Black & Decker, heeft in  2014 een nieuw pand op het ruime Trekkersveld geopend. Met maar liefst 10.000 m2 hebben ze er een grote stap voorwaarts gezet. “We willen de ruimte hebben om te demonstreren wat we kunnen”, legt Pieter van der Jagt uit. Hij is als engineering manager aan het bedrijf verbonden.

 

De vestiging in Nijkerk paste de pijpleidingenexpert niet langer. Mikhail Blekherov, president, vertelt: “We werken in Nederland met ongeveer 40 mensen. Dat is een mooie groep mensen, maar we verwachten in de toekomst groei. De verwachte groei vraagt om bijvoorbeeld financieel en technisch experts. Het vorige pand gaf geen ruimte voor deze groei. De werkplaats en demonstratieruimte was gecombineerd. Dat leverde veel onnodig til en schuifwerk op.”
Excellente ambitie

De reden dat CRC groei verwacht, is de ambitie om één van de ‘excellence centers’ van CRC wereldwijd te worden. Mikhail: “Met de verhuizing naar Zeewolde hebben we die ambitie waargemaakt. We hebben daar echt de ruimte om een demonstratieruimte neer te zetten waar we laten zien wat we doen. Het bouwen van internationale pijpleidingen is enorm complex. De reden dat we voor Zeewolde, en vooral voor Nederland kiezen, is een strategische. Ons hoofdkantoor in Houston Texas bedient de Noord en Zuid Amerikaanse markt. De Nederlandse afdeling is verantwoordelijk voor de onshore projecten in Europa, Noord-Afrika, Rusland, Azië. Zeg maar tot en met Australië. China is onze grootste markt. Ze realiseren daar 3.000 kilometer pijplijn per jaar.”

 

Ter land en ter zee

CRC is actief op mondiale schaal. Zij leveren apparatuur voor de aanleg van internationale en intercontinentale pijpleidingen over de hele wereld. Of dat nu door het water of over land is. Daarbij moet opgemerkt worden dat de onderwaterprojecten ongelooflijk duur zijn. “Bij offshore projecten speelt de factor tijd een grote rol. Elke dag, elk uur, ja, elke minuut kost zeer veel geld. Een operatie op het water kost miljoenen dollars per dag. Je kunt je voorstellen hoe belangrijk efficiëntie dan is. Daarbij komen ook nog de financiële belangen die er achter het transporteren van olie en gas schuil gaan. Hoe eerder een pijpleiding operationeel kan zijn, hoe beter. Met deze uitdagingen houden wij ons dagelijks bezig”, vertelt Mikhail.

 

Binnenboord

Dat CRC voor Zeewolde koos, is niet vanzelfsprekend geweest. Tal van andere gemeenten willen bedrijven naar zich toe trekken. Zeewolde wist CRC uiteindelijk te overtuigen zich daar te vestigen. Hoe? “Het waren enerzijds de praktische voordelen die Zeewolde biedt: ruimte, een goede prijs voor de grond en goede verbindingen en infrastructuur. Dat zijn belangrijke basisvoorwaarden.
Anderzijds was het de benadering van de mensen van de gemeente. Ze kwamen op ons over alsof het zelf ondernemers zijn. We hadden echt business-talk. Dat werkt erg prettig. Het trok ons over de streep”, aldus Mikhail.